Koloběžky Crussis
Nejprodávanější
Koloběžkám z oceli odzvonilo
18. 3. 2022
Od sezony 2022 přecházíme na plný plyn k výrobě hliníkových koloběžek. Oceli u nás odzvonilo. A nejen u nás… Výroba koloběžek Crussis má již více než šestiletou historii. Naše první stroje sjely z výrobní linky v roce 2015. A byly to povedené koloběžky. Alespoň na svou dobu. Čas ovšem nezastavíte, a tak jsme v průběhu minulých let pečlivě sledovali trendy nejen v koloběžkové branži, ale zejména v cyklistice. Technologie, materiály, komponenty. Proto jsme v roce 2022 definitivně opustili výrobu koloběžek z oceli. Během posledních let jsme totiž zjistili, že nám již ocel nemá co nabídnout. Stejně jako v cyklo průmyslu, i v naší branži narazila na své limity. V cyklistickému odvětví dnes hrají prim hliníkové rámy. Samozřejmě, ta nejlepší kola se staví na rámech karbonových, nicméně pro běžné uživatele je hliníkový rám z důvodu poměru cena / výkon volbou číslo jedna. Ostatně sezona 2021, kdy jsme uvedli na trh první sérii modelů koloběžek Crussis Cobra, nám dala za pravdu. Po hliníkových koloběžkách je obrovská poptávka a na trhu je jich nedostatek. V současné době je totiž dokáží postavit, pokud nepočítáme menší garážové značky, pouze tři výrobci. A my jsme jedním z nich.
![_DSC1028 _DSC1028](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/dsc1028.3760853166.jpg)
Protože jeho vlastnosti předčí ocel téměř ve všech ohledech. Tuhost, nízká hmotnost, tvárnost, korozivzdornost a díky tomu široké možnosti konstrukce a designu. V tom všem hraje hliník prim.
Pro výrobu rámů používáme hliníkovou slitinu 6061 T6. Jde o konstrukční slitinu, která vyniká pevností, dobře se tváří, obrábí a výborně svařuje.
Výsledkem je rám, který je pevný, tuhý a lehký.
Na takovém rámu jsme pak schopni postavit koloběžku, která díky kombinaci všech výhod hliníku pojede lépe než koloběžky s rámem ocelovým.
- Sílu vloženou do odrazu totiž přeměňuje přímo do pohybu. Neztrácí se v průhybu měkkého rámu koloběžky.
- Je lehčí. A co je lehčí, spotřebuje méně energie k akceleraci. Jinými slovy, na hliníkové koloběžce zrychlíte s menší námahou, než na ocelové.
Hmotnostní úspora hliníkové koloběžky proti ocelové činí až 30%! A to je znát.
Je to jednoduché:
Nízká hmotnost a tuhost jsou nejdůležitějšími vlastnostmi rámu koloběžky
![Porovnání hliníkové a ocelové koloběžky Porovnání hliníkové a ocelové koloběžky](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/obrazek1.3046432482.png)
Konstrukce a design rámu
Použití hliníku při výrobě samo o sobě nestačí. Důležitá je samozřejmě geometrie a zpracování rámu.
Proto byla konstrukce rámu a s ní spojený design navržena zkušeným českým designérem, konzultována se špičkovým leteckým konstruktérem a softwarově i reálně testována v České republice. Vývoj trval dva a půl roku a na zkušebních vzorcích byly najety tisíce kilometrů.
Při výrobě našich hliníkových rámů využíváme kombinace tažených vícekomorových profilů (stupátko koloběžky) a hydroformingu (krk koloběžky a vidlice). Díky tomu jsme byli schopni sestrojit stupátko koloběžky a zadní vidlici z jednoho kusu profilu, což vytváří ničím nepřerušenou, čistou linii stupátkové části rámu. Jedná se o unikátní technologii, která nemá v koloběžkovém světě obdoby.
Eliminací svarů v tomto uzlu jsme docílili větší trvanlivosti a efektivity výroby.
Design rámu založený na diagonálních plochách a ostrých hranách dávají koloběžce sportovní charakter, který následuje její agresivní geometrii.
Hlavová trubka ve spojení se specificky navrženou vidlicí pak vytváří jednolitý celek po vzoru současných trendů cyklistického průmyslu.
![Porovnání hliník vs ocel Porovnání hliník vs ocel](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/obrazek2.3543429171.png)
![Napojení stupátka na hlavní rámovou trubku Napojení stupátka na hlavní rámovou trubku](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-3-.3568573140.png)
![Zadní vidlice tvoří jeden celek se stupátkem Zadní vidlice tvoří jeden celek se stupátkem](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-4-.3568573140.png)
![Zabroušené sváry hlavové trubky s krkem Zabroušené sváry hlavové trubky s krkem](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-6-.3568573140.png)
![Bovdeny vedené rámem Bovdeny vedené rámem](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-.3568573140.png)
Krk koloběžky z hydroformingové trubky
![Krk koloběžky z hydroformingové trubky Krk koloběžky z hydroformingové trubky](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-2-.3568573140.png)
Dvojité uchycení zadní vidlice pro regulaci výšky stupátka
![Výškově nastavitelné stupátko Výškově nastavitelné stupátko](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-1-.3568573140.png)
![Hlavová trubka Hlavová trubka](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/blog-obrazek-vedle-textu-896896px-5-.3568573140.png)
Barvy a grafický design
S příchodem hliníkových rámů jsme opustili limitujícící práškové barvy a sáhli po mokrém lakování. Technologie vodou ředitelných barev, která disponuje škálou více než tisíce odstínů, má několik výhod.
Jednou z nich je možnost použití cut paintingu tedy techniky lakování více oddělenými barvami na jednom rámu.
Přestože jde o techniku pracnou a tudíž drahou, použili jsme ji na celé polovině letošní kolekce.
![Tříbarevné lakování za použití cut paintingu, tedy techniky lakování více oddělenými barvami na jednom rámu. Tříbarevné lakování za použití cut paintingu, tedy techniky lakování více oddělenými barvami na jednom rámu.](https://www.crussis.cz/files/thumbs/oceli_odzvonilo/img-0470.3118027413.jpg)
Při vývoji našich hliníkových koloběžek jsme vše výše uvedené nakonec podtrhli a sečetli. Výsledek byl jasný: